14 mars, 2008

...og hva gjør man..

... når man har litt for mye tid til overs i en koselig by med ørten-og-førti superkule butikker som selger klær som ikke er av kjede-variant (H&M, Lindex, Cubus, osv) og attpåtil er klærne billig?? Jo man shopper litt for mye. Har ikke gått helt av skaftet men hadde jeg vært rik... rikere... Nå er jeg av den oppfatning at å være rik er ikke det store her i livet. Tror man blir altfor selvopptatt og man glemmer de små tingene i hverdagen som gjør livet godt. Som f.eks. å ha penger nok til å kjøpe DE kuleste pump'sa! Det hadde jo ikke vært noe morsomt om jeg kunne kjøpe et nytt par i morgen, bare fordi jeg har råd til det.
Men det skal mote-industrien ha: Hvis man får på seg kule klær som sitter godt og som også ser bra/kule/pene ut så gir det en god selvfølelse. Det er en digg følelse. Kanskje ikke så snålt at vi jenter får en litt frydefull gysning hver gang vi drar bankkortet for å betale for "the item that will complete my wardrobe". (disse "item'sene" finnes seff i flertall)

Nuno lever ut litt på sin guttedrøm for tia, han har min fulle forståelse. Han har jobba mye overtid og i helger den siste måneden og fikk en bonus for innstatsen. Så nå er det en 42" flatskjerm på plass og gutten er blid som ei sol! Tror også det ankommer en Playstation 3 i dag hehe og det er det ikke bare han som er glad for ;)

Ellers så kan man si her som man sier på hytta: "Det er mye vær her", for det er det. Kan stå opp til sol og lett bris (blåser mer eller mindre alltid her, flatt da vettu), spise frokost og kle på seg men innen man har kommet til døra så høljer det ned en skur. Også kan det blåse litt mer også klarner det opp.
Nederlenderne er vel et av de mest vennligsinnede folkeslag jeg har møtt og dette er de vel også kjent for. De hilser gjerne med en "Goede morge (god morgen)" og et smil er alltid på plass om du hilser tilbake. Til og med unggutter har vett på å oppføre seg respektivt! Jeg må si jeg er imponert, spesielt med tanke på veldig mange nasjonaliteter på et lite og tettpakka sted. Tror at det liberale samfunnet her er grunnpilaren for at dette funker så godt.

Jeg skal til å lage middag nå, noe jeg ikke er særlig glad i lenger.... Har litt problemer med å finne mat jeg veit åssen jeg tillage. Og uten stekeovn blir jo mulighetene enda mindre. Det konsumeres noe sinnsykt mye frittert mat her nede! Skjønner ikke åssen nederlendere holder seg så slanke. I tillegg er de veldig glad i sukker, søtsaker og kaker. Det vi i Norge kaller krydderkake kaller de her morgenbrød.. Jada, brød. Men men, maten er da ihvertfall billig den også! :)

Ingen kommentarer: